Vanliga frågor
Medlemskap
Vem kan bli medlem i Ledarnas akassa?
Om något nedan överensstämmer med din nuvarande eller senaste anställning kan du ansöka om medlemskap hos oss.
- Du har en chefsroll
- Du leder egen personal, oavsett din titel eller nivå
- Du har verksamhetsansvar som motsvarar andra chefers, men utan personalansvar
- Du är egen företagare
- Du är familjemedlem till en företagare och du arbetar själv i verksamheten
- Du är befäl inom sjöfarten, luftfarten, räddningstjänsten, polisen och försvaret och andra befälsområden
Hur blir jag medlem i Ledarnas akassa?
För att kunna bli medlem i Ledarnas akassa behöver du arbeta som chef, ledare eller driva ett eget företag.
Inträde ansöker du digitalt via vår hemsida med hjälp av svenskt BankID eller annan e-legitimation. Om du istället behöver ansökningsblankett kontaktar du oss.
Tryck på knappen här under och fyll i en digital inträdesansökan.
Är jag medlem i Ledarnas akassa?
Logga in på den digitala tjänsten Mitt medlemskap så får du svar. Om du är medlem i Ledarnas akassa så kan du även se hur länge du har varit medlem, betalningshistorik och kommunicera med oss där.
Det enda du behöver göra är att fylla i vår inträdesansökan.
I ansökan kan du ge oss fullmakt att avsluta ditt nuvarande medlemskap i annan akassa. Vi ser då till att du får med den medlemstid du redan tjänat in och att det inte blir något glapp i medlemstiden.
På knappen här under kan du fylla i en digital inträdesansökan.
Måste jag vara med i facket för att vara med i akassan?
Nej, du måste inte vara medlem i ett fackförbund för att söka medlemskap i akassa.
Jag tänker starta eget företag. Kan jag vara kvar som medlem?
Ja, du kan kvarstå som medlem hos oss, eftersom vi försäkrar även dem som driver eget företag.
Vad kostar det att vara medlem?
Medlemskap i Ledarnas akassa kostar 150 kronor per månad. Det är lika för alla medlemmar, oavsett inkomst eller förutsättningar.
25 % av a-kasseavgiften reduceras när du gör din årliga skattedeklaration. Avdraget sker automatiskt och vi skickar kontrolluppgiften till Skatteverket. Du behöver alltså inte göra något.
Kostnaden för medlemskapet sänks från 150 kronor till cirka 112 kronor per månad.
På knappen här under kan du fylla i en digital inträdesansökan.
Betalar jag lägre medlemsavgift när jag studerar, är föräldraledig eller är arbetslös?
Nej, medlemsavgiften är samma för alla våra medlemmar, 150 kronor per månad.
Vad händer om jag missar att betala medlemsavgiften?
Har du tre obetalda fakturor avslutas ditt medlemskap automatiskt på grund av bristande betalning.
Har du till exempel inte betalat medlemsavgiften för januari, februari och mars avslutas ditt medlemskap från den 1 april.
Eftersom du har varit försäkrad under de tre månaderna måste du betala medlemsavgiften för dessa månader.
Kan jag byta akassa när jag är arbetslös?
Du kan byta akassa när du är arbetslös om du uppfyller inträdesvillkoren. Tänk på att utbetalningen av din ersättning kan försenas.
Var hittar jag mina fakturor?
Logga in på Mitt medlemskap och klicka på Betalning.
Där hittar du alltid dina fakturor.
Medlemsavgift betalas till vårt bankgiro 5571-6138. Ange OCR nr på fakturan i meddelandet. Samma OCR nr gäller varje månad.
I undantagsfall kan du ange ditt 10-siffriga personnummer utan bindestreck.
Varför får jag inte min faktura till Kivra?
Kontrollera att du har aktiverat Ledarnas akassa i Kivra. Vårt organisations nr är 802005-4717.
Du ska välja Pappersfaktura i Mitt medlemskap. Du ändrar betalsätt genom att klicka på Min profil. Tänk på att spara ändringar.
-Fakturor till Kivra fungerar som så att om du kommer i ofas med betalningarna, t ex betalar fakturor senare än på förfallodagen kommer fakturor att skickas igen till Kivra först när du är i fas igen.
-Vi skickar betalningspåminnelser per post under tiden.
Vi fakturerar den 8:e i varje månad och fakturan ska betalas senast den 28:e eller närmaste vardag därefter i samma månad. Vi har efterskottsbetalning av medlemsavgiften.
Jag har autogiro. Varför får jag en faktura?
Det är först när bankgirocentralen har granskat och godkänt ditt autogiromedgivande som det börjar fungera.
Fram till dess får du fakturor från oss och du ska betala fakturorna.
När du har autogiro hittar du dina fakturor under Betalning i Mitt medlemskap.
Det finns anledning att se över ditt autogiro om det har fungerat en tid och du plötsligt får fakturor. Har till exempel täckning saknats på kontot vid flera tillfällen skickar vi fakturor istället.
Frågor om själva autogirot ska du ta med din bank.
Jag ska gå i pension. Vad händer med mitt medlemskap?
Enligt gällande regler upphör ditt medlemskap automatiskt utan uppsägning per den sista i månaden innan du fyller 66 år.
Om du går i pension tidigare måste du själv begära utträde för att avsluta ditt medlemskap. Det kan du göra här: länk
Medlemsavgift betalas till och med sista medlemsmånaden med förfallodag den 28:e då vi har efterskottsbetalning.
Jag vill avsluta medlemskapet. Hur gör jag?
Utträde ska begäras skriftligt eller digitalt.
- Du får ett beslutsbrev under Dokument i Mitt medlemskap.
- Medlemsavgift betalas för hela månader till och med sista medlemsmånaden.
- Vi har efterskottsbetalning av medlemsavgiften. Fakturan förfaller till betalning den 28:e i din sista medlemsmånad.
Du kan tidigast beviljas utträde i den månad som din utträdesansökan inkommer till oss. Utträde sker inte retroaktivt.
Enklast begär du utträde i Mitt medlemskap och Avsluta medlemskap. Logga in på Mitt medlemskap här.
Arbetssökande
Jag kommer att bli arbetslös. Vad ska jag göra först?
Du ska skriva in dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Du kan göra det digitalt på Arbetsförmedlingens hemsida.
Du skickar också in en ersättningsansökan till oss via Mina sidor.
Hur din anställning avslutades har betydelse för vilka uppgifter vi behöver för att kunna fatta beslut i ditt ärende.
Läs mer om vad du ska göra och vilka uppgifter vi behöver här.
Kan jag skicka in mina handlingar innan jag blivit arbetslös?
Nej. Det är som tidigast från din första arbetslösa dag som du ska börja skicka in handlingar.
Ansökan om ersättning görs på den digitala tjänsten Mina sidor. Du loggar in på Mina sidor här.
Jag har inte fått mitt arbetsgivarintyg. Vad ska jag göra?
I första hand ska du alltid skicka arbetsgivarintyg till akassan.
Om ett arbetsgivarintyg bara kan skaffas med stora svårigheter, får arbetsförhållanden och övriga uppgifter styrkas på annat sätt.
Om du har svårt att få arbetsgivarintyg från din tidigare arbetsgivare, kontakta oss så informerar vi dig om vilka handlingar du istället kan behöva skicka in.
Jag funderar på att starta eget företag. Vad gäller då?
Om du startar eget företag under tid då du är arbetssökande kommer det att påverka din ersättning. Det är vi som bedömer från och med när du räknas som företagare och därmed inte längre är arbetssökande.
Om du funderar på att starta ett företag rekommenderar vi att du kontaktar oss så snart som möjligt!
Hur länge får jag ersättning från akassan?
En ersättningsperiod är 300 dagar. Dagar du får ersättning för räknas av från ersättningsperioden.
Dagar du inte får ersättning för dras inte av från ersättningsperioden, till exempel om du arbetar, är sjuk eller föräldraledig eller fyller i att du inte kan söka arbete.
Hur fyller jag i min tidrapport när helgdag infaller mitt i veckan?
Röda dagar som infaller mitt i veckan (till exempel jul och nyår) beräknas och deklareras på tidrapporten som en vanlig dag. Om du varit förhindrad att söka och ta arbete ska du deklarera "Kan inte ta arbete" på tidrapporten.
Hur fyller jag i tidrapporterna om jag jobbar deltid?
Arbetar du med en fastställd sysselsättningsgrad eller schemalagd arbetstid fyller du i arbetstiden i procent i rutan Anställningens omfattning.
OBS! Då ska du inte redovisa timmar per dag.
Alla arbetade timmar utöver din ordinarie fastställda arbetstid i procent redovisar du dag för dag i rutorna för arbetade timmar.
Måste jag ta vilket arbete som helst?
När du är arbetslös måste du stå till arbetsmarknadens förfogande för att ha rätt till ersättning från akassan.
Det innebär att du kan behöva ta arbete inom andra yrkesområden och även annat geografiskt område än där du tidigare arbetat.
Skulle det finnas något som hindrar dig från att ta arbete ska hindret undanröjas så snart det går.
När och hur ska jag fylla i mina tidrapporter?
För att få ersättningen utbetald ska du tidrapportera i Mina sidor när veckan har passerat.
Du kan göra det tidigast på söndag kväll i den veckan eller senast måndag kväll.
Om du har tidrapporterat föregående vecka senast måndag kväll betalas ersättning ut på torsdagen i samma vecka.
För tidrapport som skickas in efter måndag kväll utbetalas ersättningen på torsdag veckan efter.
Jag har sagt upp mig själv, hur påverkar det min ersättning?
Om du säger upp dig själv kan du bli avstängd 45 ersättningsdagar, vilket motsvarar nio veckor om man är helt arbetslös.
Det kan finnas undantag från avstängning, men gränsen för vad som ses som giltigt skäl är högt satt.
Du kan läsa mer om reglerna här.
Jag funderar på att ta ut pension hur påverkar det min ersättning?
Det går att kombinera akassa och uttag av pension och det påverkar ersättningen från oss, eftersom vi bara ersätter tid som du är arbetssökande.
När du börjar ta ut pension ska beloppet samordnas med ersättningen från akassan.
Viktigt är att du alltid meddelar oss när du ansökt om pension. Detta för att undvika att felaktig ersättning utbetalas som sedan kommer att återkrävas.
Ersättning
Hur länge kan jag få ersättning från akassan?
I normala fall får du ersättning i högst 300 dagar.
Hur ofta får jag min ersättning?
Ersättning betalas ut på torsdagar, helgfri vardag.
Tidrapporterar du senast måndag kväll får du ersättningen utbetald torsdag samma vecka.
Inkommer tidrapporten efter måndag kväll, utbetalas ersättningen på torsdagen veckan efter.
Du kan själv välja att spara och skicka flera tidrapporter vid ett och samma tillfälle för att få en större utbetalning.
Varför får jag inte någon ersättning de två första dagarna?
Alla ersättningsperioder inleds med två obligatoriska karensdagar i början av perioden, men dras inte från själva ersättningsperioden om 300 dagar.
Karensdagarna börjar räknas först när du har börjat tidrapportera till oss.
Vilket bankkonto utbetalas min ersättning till?
Söker du ersättning ska du anmäla vilket bankkonto du vill ha din ersättning utbetald till.
Du gör det via Swedbanks kontoregister. Du måste inte vara kund hos Swedbank.
Finns inget konto registrerat får du en utbetalningsavi skickad till dig med vanlig postgång.
Jag har en extra inkomstförsäkring. Vad gäller för den?
Ja, du betalar skatt på ersättningen från akassan.
Den är också pensionsgrundande, vilket betyder att du tjänar in allmän pension när du får ersättning från akassan.
Får jag olika ersättning beroende på vilken akassa jag är medlem i?
Nej, du får ersättning på samma villkor oavsett vilken akassa du är medlem i.
Samtliga akassor följer Lagen om arbetslöshetsförsäkring som beslutas om av riksdag och regering.
Hur vet jag hur många ersättningsdagar jag har kvar?
Uppgiften hittar du på din utbetalningsspecifikation eller i Mina sidor.
Får jag ersättning från akassan när jag blir sjuk?
Nej, om du blir sjuk ska du anmäla det till Försäkringskassan och ansöka om sjukpenning.
Tänk på att sjukanmäla dig redan första dagen. Viktigt är att du fyller i sjuk på dina tidrapporter till oss.
Alla typer av ersättning från Försäkringskassan ska du redovisa till oss.
Translate webpage
Is it possible to translate the website into other languages?
When you come across a page written in a language you don't understand you can in most
browsers translate the page.
Here you find instructions on how to change the language on different browsers
Frågor och svar nya försäkringen
Vem omfattas av de nya a-kassereglerna?
De nya reglerna gäller för alla arbetslösa som får ett beslut om ersättning den 1 oktober 2025 eller senare.
För den som har fått en ersättningsperiod före den 1 oktober och som har dagar kvar gäller de tidigare villkoren för ersättning till dess dagarna är slut.
Hur uppfyller man det nya inkomstvillkoret för att få ersättning?
Från och med den 1 oktober 2025 behöver man uppfylla ett inkomstvillkor för att kunna få en ersättningsperiod från akassan.
Alla inkomster från arbete får räknas med. Som inkomst räknas lön och andra ersättningar som arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter för. Akassan hämtar inkomstuppgifterna från Skatteverket.
För den som är egenföretagare räknas inkomster som man betalar egenavgifter för.
Hur mycket ersättning får man med de nya a-kassereglerna?
De nya reglerna innebär att det främst är hur länge man har varit medlem i en akassa som avgör hur hög ersättning man kan få.
Beroende på medlemstiden kan man få ersättning med 80, 60 eller 50 procent av sin tidigare inkomst. Den högsta inkomst som kan ersättas i den nya försäkringen är 34 000 kronor i månaden.
För att kunna få 80 procent av sin tidigare inkomst måste man ha ett sammanhängande medlemskap i akassa på minst 12 månader. Medlemskapet måste finnas inom ramtiden och man måste fortsatt vara medlem vid ansökningstillfället.
Den som har varit medlem under dessa förutsättningar i 6–11 månader kan få 60 procent av sin tidigare inkomst och den som har varit medlem kortare tid än så kan få 50 procent.
Minskning av ersättning
Ersättningen trappas ner med 10 procentenheter efter 100 ersättningsdagar. Därefter sänks den med ytterligare 5 procentenheter var hundrade dag.
Hur länge får man ersättning med de nya a-kassereglerna?
För att få ersättning från akassan måste man uppfylla ett inkomstvillkor. Det gör den som inom ramtiden har haft en sammanlagd bruttoinkomst från arbete på minst 120 000 kronor och under minst fyra månader haft en inkomst på minst 11 000 kronor.
Den som har haft inkomster av arbete enligt ovanstående under 11 eller fler månader får 300 dagar.
Den som har haft inkomster av arbete enligt ovanstående under 8–10 månader får 200 dagar.
Den som har haft inkomster av arbete enligt ovanstående under 4–7 månader får 100 dagar.
Alternativregeln
Den som inte har tjänat sammanlagt 120 000 kronor under ramtiden, men som däremot har fyra sammanhängande månader med en inkomst på minst 11 000 kronor per månad, kan få ersättning i 66 dagar.
Hur fungerar den nya nedtrappningen av ersättning?
Ersättningen trappas ner efter 100 ersättningsdagar, först med 10 procentenheter och därefter med ytterligare 5 procentenheter var hundrade dag.
Kan man få ersättning om man jobbar, vabbar eller är bortrest?
I den nya arbetslöshetsförsäkringen minskar inkomster från arbete den ersättning man får från akassan.
Det är den sökande som själv redovisar de eventuella inkomster man haft under månaden. Det görs i månadsansökan. Ersättningen från akassan minskas sedan utifrån detta.
Man kan bara få ersättning för dagar som man kan ta arbete. Om man inte har kunnat arbeta, på grund av att man exempelvis har vårdat barn eller varit bortrest, minskas ersättningen för varje dag som man inte har rätt till akassa. Minskningen blir 1/22 av det månadsbelopp som skulle ha betalats ut om medlemmen varit helt arbetslös.
Eftersom den nya försäkringen är en månadsförsäkring, räknas all typ av tid när man inte har kunnat ta arbete av, även på lördagar och söndagar.
Hur ofta betalar akassan ut ersättning?
Från och med den 1 oktober 2025 kommer ersättningen från akassan beräknas och betalas ut månadsvis. Utbetalningarna görs i efterskott.
Den som är arbetslös får själv lämna uppgifter om bland annat inkomst och tid när man inte kunnat ta arbete i en månadsansökan.
En månadsansökan får inte vara äldre än tre månader. Det innebär att ansökan ska skickas in inom tre månader efter den månad personen söker ersättning för.
Finns det en åldersgräns för att få ersättning från akassan?
Ja, man måste vara minst 20 år gammal för att få ersättning från akassan enligt de nya reglerna som träder i kraft den 1 oktober 2025.